Genesis: současní ukrajinští umělci na týden v Tančícím domě

V posledních letech bylo možno v Praze navštívit několik výstav, které dokumentovaly tvorbu současných ukrajinských výtvarníků. Nyní přišla řada na kolektivní výstavu skupiny umělců, která mohla po jeden týden vystavovat v Tančícím domě na nábřeží u novoměstského Jiráskova náměstí. Pražským zájemcům se tak naskytla možnost posoudit různé podoby směřování současné ukrajinské tvorby.

Vězněný Roman Suščenko cestuje ve svých kresbách po světě

Jméno ukrajinského novináře Romana Suščenka je v Ukrajině známo snad stejně jako jméno režiséra Olega Sencova, v zahraničí se však o Suščenkovi ví méně. Oba přitom reprezentují, ač každý jinak, kus ukrajinské kultury, držený za ruskými mřížemi. Tuto skutečnost je třeba připomínat v dosti lhostejném českém prostředí stále znovu.

Obrazy Natalije Matvijenkové v pražských Emauzích

Ještě necelé dva týdny, do konce července, lze navštívit malou výstavu obrazů jedné z ukrajinských výtvarnic, které se usadily v Praze. Najdete ji v areálu pražského emauzského kláštera v malé místnosti kousek za hlavním vchodem a nese název Dar domova. Obrazů Natalie Matvijenko se tam vešlo jen jedenáct, stojí však za to si za nimi zajít.

Čtvrtstoletí Galerie v Jakubské

Kdo procházel 29. března v podvečer Jakubskou ulicí na Starém městě pražském, zaznamenal v přízemí jednoho z domů hudbu, zpěv a seskupení nemalého počtu lidí. Slavily se zde pětadvacáté narozeniny Galerie v Jakubské. Dnes je takových uměleckých stánků v centru Prahy bezpočet, jen málokterý se ale dá označit za česko-ukrajinský.

Obrazy Ivana Marčuka konečně v Praze

Ivan Marčuk patří k nejvýraznějším ukrajinským malířům posledních desetiletí. Ti, kdo znali jeho dílo zatím jen z reprodukcí, se dočkali možnosti prohlédnout si v Praze menší soubor jeho akrylových maleb. Výstava je instalována v Galerii Jakubská ve stejnojmenné ulici pražského Starého Města a přístupna bude do neděle 10. září.

Dvě výstavy v centru Prahy, tak nebo jinak ukrajinské

Výstava fotografií z dnešního života, resp. umrtvování, krymských Tatarů není jediná, kterou lze v současnosti vidět v pražském Starém Městě. Ukrajina udává různým způsobem tón další prezentaci dokumentárních snímků české fotografie a zároveň asi první pražské výstavě malířky z Ukrajiny.

Ukrajinské malířství 20. století ze soukromé sbírky

Nakladatelství Osnovy připravilo reprezentativní publikaci, umožňující nahlédnout do vývoje ukrajinského umění v posledních zhruba devadesáti letech. Zajímavý je materiálový základ publikace, který nabídla soukromá sbírka vybudovaná v předchozích dvou desetiletích Borysem a Teťanou Hryňovovými.