Úspěchy vozů Škoda Octavia na ukrajinském trhu

Na našich stránkách zatím přinášíme jen zřídka informace týkající se hospodářské a finanční oblasti. Dnes můžeme využít ukrajinského materiálu týkajícího se jednoho z výrobků českého automobilového průmyslu. Publikovala jej koncem června na stránkách www.ukrinform.ua Oksana Poliščuk.

Škoda Octavia
      

Autorka odkazuje na oficiální statistické zdroje, ač neupřesňuje jejich typ. Její údaje nicméně zasluhují pozornost. Začíná zjištěním, že dostupnost nových automobilů v Ukrajině je čtyřikrát až pětkrát menší než v Česku, přitom však tempo prodeje aut v Ukrajině je vyšší. Prodej osobních aut roste v Ukrajině nepřetržitě už 15 měsíců. Například v květnu tohoto roku stoupl ve srovnání se stejným měsícem roku 2016 o 47 %, bilance za prvních pět letošních měsíců je pak o třetinu vyšší než v lednu až květnu roku 2016. Obdobné, časově ještě delší období růstu nákupů osobních aut zažila Ukrajina mezi červnem 2001 a listopadem 2004, tedy těsně před prvním Majdanem.

Ukrajinci nakupují nové vozy takto aktivně bez ohledu na jejich poměrně vysokou, přímo nadsazenou cenu. Ta je dnes skoro stejně vysoká jako hodnota malého bytu, který by si chtěl zájemce pořídit v ukrajinském hlavním městě. Autorka konstatuje, že to svědčí o určité přetrvávající chaotičnosti v ukrajinské ekonomice, zvláště v její daňové a celní sféře.

Autorka dokládá tuto skutečnost vlastní zkušeností. Její, resp. rodinné auto Škoda Octavia po desetiletém používání (naježděno měla 180 000 km) doznalo poškození, v jehož důsledku bylo nutno uvažovat o koupi nového vozu. Ten původní v roce 2007 stál 18 000 amerických dolarů, tedy podle tehdejšího kursu asi 130 000 hryven. Autorka s rodinou se před deseti lety rozhodovala, zda si pořídit zmíněný automobil nebo malý byt v Kyjevě, který by ale vyšel asi na pětinásobek: cena by kolísala v rozmezí 80 000 a 100 000 amerických dolarů.

Po uplynutí deseti let se však cena Octavie přiblížila hodnotě skromného jednopokojového bytu v Kyjevě. Záleží samozřejmě na poloze, vždy jde o byt mimo centrum města. Octavia se dnes prodává za 600 000 až 700 000 hryven, tj. zhruba za 27 000 až 28 000 amerických dolarů. Cena Octavie v České republice je podle autorčiných údajů o něco nižší než na ukrajinském trhu, zároveň však jde o částku zhruba čtyřikrát nižší než cena jednopokojového bytu v pražské novostavbě. Průměrný Ukrajinec musí prý šetřit na Octavii 113 měsíců, tedy přes devět let, a zhruba pětkrát déle než Čech.

Vůz Škoda Octavia patří mezi nejpopulárnější značky na ukrajinském automobilovém trhu a udržuje si jedno z nejvyšších míst v žebříčku deseti nejpopulárnějších zahraničních značek. Je otázkou, zda k tomu určitým způsobem přispívá také skutečnost, že vozy této značky jsou montovány přímo na ukrajinském území. Tuto možnost zajišťuje závod Eurocar umístěný od roku 2001 v Zakarpatské oblasti, v obci Solomonovo. Lokalita se nachází v bezprostřední blízkosti slovenské a maďarské hranice a je zřejmě vůbec nejzápadnější na ukrajinském území. Montovány jsou zde všechny modely škodovky, od března 2017 také typ Kodiaq.

Podle tabulky prodejnosti vozů zahraničních značek, která je k materiálu Oksany Poliščuk připojena, se v květnu prodejnost vozů Škoda posunula z dubnového čtvrtého na třetí místo. Vozy značky Škoda podílející se na prodejích osmiprocentním dílem, zaostaly v květnu jen za Toyotami a Renaulty. V tabulce prodejnosti následovaly bezprostředně po Škodách vozy značek Kia, Volkswagen a Hyundai.

(boz)

Rubriky