Film „Mýtus – proč zahynul Vasyl Slipak“

Ve středu 2. 5. 2018 uvedlo pražské kino Oko ukrajinský film „Mýtus – proč zahynul Vasyl Slipak“. Druhé společné dílo režisérů Leonida Kantera a Ivana Jasnije je hodinu trvajícím životopisným dokumentem. Snímek je věnován ukrajinskému opernímu pěvci obdařenému výjimečným hlasem a neobyčejně pohnutým životem.

Slipak se narodil roku 1974 ve Lvově a již v raném věku zapůsobil svým pěveckým talentem a jedinečným kontratenorem (nejvyšší mužský hlas, který je téměř k nerozeznání od ženského sopránu). Díky tomu dostal možnost studovat operní zpěv v Paříži. Ve věku kolem 25 let se jeho hlas změnil ve zvučný, sytý basbaryton (jeden čas dokázal zpívat střídavě v obou polohách). Po dvě desetiletí působil pak v Pařížské opeře a v Opéra Bastille. V jeho repertoáru najdeme role z desítek oper širokého časového záběru – od H. Purcella a W. A. Mozarta po S. Prokofjeva či V. Ullmanna. Málo známé je, že Slipak zpíval i roli Revírníka v Janáčkově Příbězích lišky Bystroušky.

Vasyl Slipak v Janáčkově Lišce Bystroušce

Od samého začátku ukrajinské revoluce byl jejím aktivním podporovatelem: organizoval v Paříži manifestace a charitativní sbírky. Jak se však situace zhoršovala v důsledku ruského vpádu, nabýval přesvědčení, že tato vzdálená podpora nestačí. Proto odjel jako dobrovolník na frontu a vstoupil do 7. praporu Pravého sektoru, aby se mohl dostat do přední linie. Začal používat přezdívky „Mif“ („Mýtus“) – ve skutečnosti šlo o zkratku ze slova „Mefistofeles“. Právě tato postava byla jeho nejoblíbenější operní rolí. Slipak se celkem třikrát vrátil na frontu, mezitím dál vystupoval na světových operních scénách a propagoval ukrajinský boj za svobodu. Jeho život ukončila 29. června 2016 kulka ostřelovače v blízkosti obce Luhanske nedaleko od smutně známého Debalceva.

Film mapuje zpěvákův život od dětství až po tragický konec prostřednictvím vyprávění jeho rodinných příslušníků, přátel a kolegů z hudebního světa i spolubojovníků. Velmi zvláštně vyznívá svědectví jeho ruské přítelkyně Lízy, z něhož si lze udělat jasnou představu, že většina Rusů není schopna pochopit úpornou snahu Ukrajinců o svébytnost. Autoři filmu sesbírali nejen záznamy ze Slipakových hudebních vystoupení, ale i amatérské záznamy natočené jeho přáteli a příznivci na mobily, dokonce i záznam z bojové kamery jednoho z jeho spolubojovníků. Specifickým rysem filmu je zařazení alegorické komiksové vložky, inspirované dětskou knihou Gianni Rodariho „Jasmínek v zemi lhářů“.

Život Vasyla Slipaka se klene v heroickém oblouku od útlého chlapce s andělským hlasem přes plnokrevného pařížského bohéma až po vášnivého bojovníka za ukrajinskou svébytnost. Ne všichni jeho přátelé však takové odhodlání chápali. „Proč tam jezdil, měl tady přece všechno“, „Bylo v něm mnoho divadelního. Celý svůj dosavadní život hrál hrdiny na jevišti, a nyní viděl příležitost stát se hrdinou i ve skutečném životě,“ zaznívá v některých rozhovorech. Stále zde rezonuje otázka, zda ztráta života takovéto osobnosti na frontě je oprávněná a smysluplná. Tento těžký problém si musí každý divák rozhodnout sám za sebe.

Byl to však právě Slipakův vypjatý smysl pro dramatično, který dokázal obrátit pozornost západní veřejnosti k tragickým událostem ve vzdálené slovanské zemi a vzbudit obdiv k hrdinskému boji Ukrajinců. Zůstává samozřejmě otázkou, nakolik lze tento úspěch jeho snah považovat za trvalý nebo aspoň dlouhodobý.

Snímek „Mýtus“ zhlédlo nejvíce diváků v celé historii ukrajinského dokumentárního filmu, který u nás zatím známe jen v malém rozsahu. Byl promítán ve všech velkých městech Ukrajiny, ve Velké Británii, USA, Kanadě, Itálii, Německu a nyní, po předvedení v Praze, také v Polsku. Turné filmu je uskutečňováno bez sponzorské podpory – režisér mluvil přímo o partyzánské formě marketingu.

Působivé dílo je přihlášeno k účasti v šedesáti filmových festivalech. Nelze pochybovat o tom, že zřetelná nadčasovost otázek, které řeší, hovoří v jeho prospěch. Film tohoto typu může vést řadu diváků k uvažování o otázkách, jichž se film tak výrazně dotýká.

Oficiální trailer k filmu

(mas - boz)

Rubriky